zondag 16 november 2014

A'DAM - E.V.A. 2


Tijd voor mijn allereerste blogpost! En die gaat over één van mijn favoriete Nederlandse televisieseries van dit moment, namelijk A'DAM - E.V.A. En ja, ik kan nu weer zeggen 'van dit moment', want het 2e seizoen is sinds afgelopen zondag eindelijk te zien. We hebben er een paar jaar op moeten wachten (seizoen 1 werd in 2011 uitgezonden en heb ik daarna meteen op dvd gekocht!), maar in dit geval vind ik dat het het wachten wel waard was.

Voor de mensen die de serie niet kennen even een korte uitleg. In de afleveringen staan de hoofdpersonen Adam de Heer (Teun Luijkx) en Eva van Amstel (Eva van de Wijdeven) centraal, vandaar ook de naam... Daarnaast staat de titel voor Amsterdam en vele anderen, wat dan weer slaat op de locatie van de verhaallijn(en) en het thema van de serie, waar ik zo nog op terug zal komen. Verder zien er hoofdrollen weggelegd voor Rick Paul van Mulligen (Harm-Jan), Urmie Plein (Dolores) en Sanne den Hartogh (Timo). Ik zal niet te diep ingaan op de verhaallijnen voor degenen die de eerste aflevering (of misschien het eerste seizoen?) nog terug willen kijken!

Wat is er dan zo bijzonder aan deze serie? Het is moeilijk om dat uit te leggen als je nooit een aflevering hebt gezien, maar ik zal het toch proberen. Naast dat de verhaallijnen en de humor mij aanspreken en ik vind dat er enorm goed geacteerd wordt door met name de hoofdpersonen, is het erg bijzonder hoe het deel 'en vele anderen' is uitgewerkt in de afleveringen. Naast de verhaallijn rondom Adam en Eva heeft elke aflevering nog diverse kleine verhaallijnen die op één of andere manier altijd met elkaar verbonden zijn. Typisch geval van 'als hij of zij daar niet was geweest, was dit of dat nooit gebeurd'. Snap je het nog?

Dit deel van de serie zet je ook wel aan het denken. Dagelijks kom je genoeg mensen tegen op straat die je niet kent en misschien ook wel nooit zal kennen. Maar iedereen heeft zijn eigen verhaal. Wie weet heb je via via wel een connectie met de man die je zo voorbij bent gelopen. Of met de vrouw bij wie je je boodschappen hebt afgerekend.

Ik vind het in ieder geval bijzonder om naar te kijken. Het lijkt me nogal ingewikkeld om dit thema in een televisieserie te verwerken, maar bij A'DAM - E.V.A. zijn ze daar zeker in geslaagd. Gelukkig is er afgelopen september al een 3e seizoen aangekondigd, dat waarschijnlijk in 2016 uitgezonden zal worden.

Vanavond is om 20:30 uur de tweede aflevering te zien op NPO 3. Ik ben benieuwd... (Oh, en voor de liefhebbers: de eerste aflevering van seizoen 2 is hier terug te kijken!)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten