dinsdag 23 december 2014

Het kerstgevoel van Serious Request


Nog 1 dag... en dan zit één van de leukste (vind ik) radio-evenementen van het jaar er weer op! En dan heb ik het natuurlijk over 3FM Serious Request. Dit jaar mochten Gerard Ekdom, Coen Swijnenberg en Domien Verschuuren zes dagen lang radio maken vanuit het Glazen Huis in Haarlem. En dit alles om natuurlijk geld op te halen voor de stille ramp van deze editie: meisjes en vrouwen die slachtoffer zijn geworden van seksueel geweld in conflictgebieden.

Afgelopen zondag ben ik in Haarlem gaan kijken en wat blijft het toch een bijzonder evenement...

Het was voor mij de tweede keer dat ik bij een Glazen Huis ben gaan kijken, ook in Leiden (2011) was ik van de partij. Ook in Haarlem zat de sfeer er goed in, zelfs op de vroege zondagochtend! Vlak nadat wij er waren, werd de 2014-versie van Do They Know It's Christmas? gedraaid... een betere kerstsfeer kun je niet hebben toch? Voor mij is Serious Request wel echt een onderdeel geworden van het jaarlijkse 'kerstgevoel'. Als ik thuis ben, staat de televisie bijna non-stop aan en geniet ik van de beelden. En elk jaar heb ik weer enorm veel respect voor het feit dat de drie DJ's het allemaal doen zonder te eten. Ik zou dat dus nóóit volhouden! Gelukkig hebben ze dan nog de sapjes, maar de daarbij behorende ingrediëntenlijst (die Gerard Ekdom altijd zo mooi kan voorlezen) klinkt nou niet altijd even aantrekkelijk...

Over Gerard gesproken, één van de hoogtepunten van deze editie is toch wel de briljante actie van 'Gary Fomdeck'! Gerard Ekdom die onder een andere naam een kerstnummer opneemt en daarmee niet alleen de luisteraars, maar ook zijn collega's in de maling heeft genomen. Niet alleen heel grappig, maar het heeft ook nog eens enorm veel geld opgeleverd, waardoor we vandaag allemaal konden genieten van een live-versie

Vorig week schreef ik nog op Twitter dat ik dacht dat I'm An Albatraoz hét nummer van deze editie zou worden. Maar de afgelopen dagen werd wel duidelijk dat dit Galantis - Runaway (U & I) is geworden. Bij dat nummer zal ik dus de komende jaren altijd terugdenken aan deze editie van Serious Request, net zoals dat eerdere jaren ging met onder andere Hello, Scream & Shout, Let's Dance To Joy Division en Chelsea Dagger.

Vaak brengt Serious Request ook weer de discussie op gang dat we ook eens geld zouden moeten ophalen voor mensen in ons eigen land. Misschien komt er ook ooit wel eens een editie waarbij een situatie in Nederland centraal staat?! Je weet maar nooit! Maar ik hoop dat er in ieder geval nog vele jaren Serious Request zullen volgen. 

Dit jaar heb ik gedoneerd door het kopen van een item uit de merchandise shop!


Heb jij dit jaar Serious Request ook (weer) gevolgd via radio/tv/internet? Wat vond jij het hoogtepunt (tot nu toe)?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten